Pagina 1 van 3

problemen met Irs = opgelost!

Geplaatst: za, 15 dec 2012 18:31
door Laurent Bohez
Heeft er iemand ervaring met IRS of kent mensen die een IRS ombouw hebben gedaan? Want ik krijg het gevoel dat ik bij de enige ben :D

Om een paar vragen en opmerkingen beantwoord te krijgen...

Geplaatst: za, 15 dec 2012 18:37
door golf16v
wordt thans geregeld gedaan zo een IRS ombouw

zelf heb ik een automaat chassis gehad onder mijne kever vroeger, die had IRS in combinatie met gewone vooras

Geplaatst: za, 15 dec 2012 18:43
door Laurent Bohez
En heb je zelf de ombouw gedaan toen?

want ik heb hier het ene probleem na het ander...
Dit is mij aangeboden door iemand die mij alle stukken voor een volledige ombouw kon geven. Maar wat nu blijkt dat het ene na het andere ontbreekt en ook stukken die niet passen. dus praat ik graag eens met iemand die het zelfde gedaan heeft als ik.

Geplaatst: zo, 16 dec 2012 10:32
door golf16v
bij een automaat chassis moet ge die ombouw niet doen :D

dan hebt ge vooraan gewone vooras zoals een 1200/1300, maar achteraan toch IRS (origineel)

Geplaatst: zo, 16 dec 2012 11:17
door Laurent Bohez
Dat is wel handig natuurlijk :D
En volgens mij heb ik wat verkeerde informatie gehad i.v.m IRS
Want ik heb problemen dat jullie niet hebben.
dus ook vandaar dat ik vraag naar mensen die de ombouw hebben gedaan.
Maar er zijn hier ind wel heel wat mensen met IRS heb ik zo gezien.

Geplaatst: zo, 16 dec 2012 15:43
door Lucky
Beste Laurent,

Als je wil kan ik u een vakman op dit gebied aanraden, voor een paar honderd euro is de zaak zo geklonken,hij plaatst de irs stukken op een richtbank!!
Deze man woont wel in bij Brecht :wink: :cry:


Grts
Luc

Geplaatst: zo, 16 dec 2012 15:50
door Laurent Bohez
Zeer wel bedankt voor het voorstel maar ik zit nu toch al bijna op het einde van de ombouw :wink:
nu nog alleenmaar de juiste cardanas erop en dan is hij volgens mij klaar.

Geplaatst: zo, 16 dec 2012 19:03
door 356wheel
De hoek van de cardansas op de foto is te veel,hierdoor blokkeert hij en kun je hem niet gewoon doordraaien.
Standaard assen kunnen inderdaad maar ongeveer 16 graden aan,en als deze zelfs nieuw zijn nog minder.
Volgens mij ligt je versnbak te hoog,ik zie dat je een andere houder hebt geplaatst en daarop nog eens bakrubbers,volgens mij is dit een houder om de bak rechtstreeks te plaatsen,zonder de rubbers.
Een normale bakhouder ligt lager.
Ik lees ook dat je hem hebt verhoogt,wat heb je daarvoor precies gedaan??
Want als je ook nog je veerplaten hebt versmalt,komt de veerplaat lager op zijn aanslagnok terecht waardoor de irs arm ook lager komt te zitten.
Je kunt dit inderdaad oplossen door de bak terug te laten zakken,of door andere homokineten te plaatsen,maar dan ga je ook de flenzen op je bak moeten veranderen,want deze zijn groter.
Porsche 924 of kubel 181 kan een hoek van 22 graden aan.
Ik zelf heb mijn buggy opgehoogd en heb er nu speciale van empi onder zitten,deze kunnen tot over de 25 graden aan.
Zie topic super ruska
Mvg
Mark

Geplaatst: zo, 16 dec 2012 19:34
door Laurent Bohez
ben je zeker dat mijn vetsnellingsbak lager moet komen?
Want ik zie niet in dat dat kan.
Ik heb hem verhoogd door gewoon hem een 1 of 2 tanden te verhogen.

Geplaatst: zo, 16 dec 2012 19:45
door 356wheel
Heb je op de achtervorken van het chassis materiaal moeten weghalen
omdat anders de cardans tegen deze vorken komen??want op de foto is dit niet het geval.
Normaal worden deze achtervorken voor cardanassen platter gezet.
Je bak staat veel te hoog,en dat heeft weer niks te maken met de veerplaten die je 1 of 2 standen hebt verhoogd.
Want wanneer de veerplaten in rust tegen de aanslag staan kunnen ze niet verder dan deze stand.
De hoogte die jij teveel hebt komt doordat je bak te hoog staat.

Geplaatst: zo, 16 dec 2012 20:10
door Laurent Bohez
Ja ik heb indd wel een stuk moeten weg halen maar niet veel, ik heb het met een staaf en een voorhamer plat geklopt. weet je toevallig de standaard afstand niet tussen de gaten van de steun en de versnellingsbak?

Geplaatst: zo, 16 dec 2012 20:15
door Laurent Bohez
is dit niet dezelfde hoogte?

Geplaatst: zo, 16 dec 2012 20:26
door 356wheel
Er zal toch wel ergens een verschil moeten zitten, waardoor je cardans zo ver naar beneden gaan waardoor de hoek te groot is.
Of wel zit het in de bak die naar beneden moet ofwel gaan je veerplaten te diep naar beneden.
Komen deze veerplaten tegen de aanslag nokken op het chassis?
Anders plaatst je ander homokineten waarvan de hoek groter is en je probleem is dan ook opgelost.

Geplaatst: zo, 16 dec 2012 20:30
door Laurent Bohez
Ik denk eerder dat mijn veerplaten iets te veel naar beneden staan. maar god (of iemand op dit forum :) ) mag wete hoe dat da komt.
Ze komen nochtans tot op de nokken zoals je zegt.
en ja zo andere homokineten steken wat houd dat eigenlijk in?

Geplaatst: ma, 17 dec 2012 00:46
door buggyfan
wat ook het probleem gaat zijn op dit moment is dat je nog geen gewicht op je chassis hebt staan.
alsook je nog niet op de wielen staat gaan je schokdenmper en veerplaat geen spanning voelen.
als je een auto omhoog krikt komt eerst het chassis naar boven en daarna pas de band.
de versnellingsbak ligt juist, is een aftermarket ophangbeugel met apparte rubbers.

hoop dat hier wat aan hebt, anders horen we het nog wel.
greetz patrick