Hoe stel je een goed retourbeleid op?
Wist je dat meer dan de helft van de consumenten het retourbeleid checkt voordat zij een aankoop doen? Wanneer je je retourafspraken in een lang onduidelijk verhaal verpakt of het beleid niet te vertrouwen lijkt, zien zij meestal af van de aankoop. Bummer! Een helder en duidelijk retourbeleid is dus niet onbelangrijk. In deze blog lees je hoe je dat aanpakt.
Houd het retourbeleid zo simpel mogelijk en zorg voor een duidelijke retourtijd
We raden het aan om je retourbeleid zo simpel mogelijk te houden. Omschrijf zo de afspraken zo duidelijk mogelijk, zodat de klant precies weet waar hij aan toe is.
Is het retourbeleid te complex, dan is de kans groter dat de klant het retourproces als slecht zal ervaren en minder snel tot een aankoop overgaat. Zet duidelijk op de website hoe lang klanten de tijd hebben om het product te terug te zenden. Zo weten klanten precies wat wel en niet kan. Hierbij kun je het beste de wettelijke bedenktermijn in acht nemen. Dit is vaak een bedenktijd van 30 dagen. Wil de klant het artikel toch houden? Met Payconiq kun je de artikelen eenvoudig laten betalen. Een fluitje van een cent.
Wees eerlijk over de retourkosten en geef verschillende opties voor retourneren
Als bedrijf ben je beter altijd transparant in je communicatie, ook over kosten. In het retourbeleid neem je dus zeker ook de verzendkosten van de artikelen op. Er dient in te staan wat deze kosten zijn en wie deze betaalt. Dit kan de webwinkel zelf zijn of de klant. Dit is echt een onmisbaar onderdeel van een goed retourbeleid. Zorg ervoor dat je diverse retouropties aanbiedt. Het is voor klanten erg belangrijk te weten op welke manieren ze de aankoop terug kunnen sturen. Laat ze kiezen uit verschillende verzendservices, zodat ze de producten altijd eenvoudig in hun buurt kunnen afleveren.
Laat klanten hun betaling pauzeren
Zorg ervoor dat wanneer een product geretourneerd moet worden, klanten genoeg tijd krijgen om het product terug te sturen als ze deze als retour aanmelden. Wanneer een klant heeft gekozen voor Klarna als betaaloptie, kunnen zij de betaling tijdelijk pauzeren.
Zijn de producten al betaald en willen ze toch retourneren? Laat dan duidelijk weten hoe lang het standaard duurt voordat de klant zijn geld terugkrijgt. Doe je dit als het verzendbewijs is ingeleverd of pas als het product zelf weer in het magazijn terug is? Deze informatie mag niet ontbreken.