Tesla

De voordelen van elektrisch rijden

We zien steeds meer elektrische auto’s op de weg verschijnen. Dat is een logische ontwikkeling. Aan de ene kant is dat, omdat ze duurzamer zijn dan auto’s met een brandstofmotor. Aan de andere kant zijn ze financieel aantrekkelijker geworden. We beperken ons hier tot volledig elektrische auto’s, die bovendien voor privégebruik worden aangeschaft. We hebben het niet over de rijkwaliteiten van auto’s.

Duurzamer

Auto’s met een brandstofmotor veroorzaken luchtvervuiling. Onder meer praten we dan over de uitstoot van CO2. Het is voldoende aangetoond, dat de klimaatverandering wordt veroorzaakt door het broeikaseffect, wat weer het gevolg is van de CO2. De klimaatverandering heeft allerlei ongewenste effecten, zoals de afsmelting van ijskappen en meer extreem weer. Daarnaast praten we over een brandstof, waarvan de wereldvoorraad eindig is. Wat we verbranden komt niet meer terug en op een gegeven moment is die op.

Financieel aantrekkelijk

De financiële aantrekkelijkheid van elektrische auto’s kent een aantal aspecten:

  • Aanschaf
  • Energie
  • Onderhoud

Die aspecten zullen we in de volgende subparagrafen aan de orde stellen.

Aanschaf

Een elektrische auto is niet goedkoop in de aanschaf. Die kosten zijn wel lager geworden en bovendien kan men subsidie krijgen, voor zover de beschikbare subsidiepot voor een bepaald jaar nog niet leeg is. Die regeling geldt tot en met 2025 en in 2022 is het subsidiebedrag voor een nieuwe auto € 3.350 en voor een gebruikte auto € 2.000. Tot en met 2024 is geen BPM (aanschafbelasting) van toepassing op elektrische auto’s. Ook dient te worden opgemerkt dat elektrische auto’s doorgaans luxueuzer zijn uitgevoerd. Men zou eventueel kunnen overwegen om een elektrische auto privé te leasen.

Energie

Wat we hier bedoelen zijn de energiekosten per kilometer. In het geval van een auto met brandstofmotor praten we over de kosten van de benzine of diesel en bij een elektrische auto over de elektriciteitskosten. De organisatie Milieu Centraal heeft uitgerekend, dat bij het rijden van 12.000 kilometer per jaar in een middenklasse auto, de energiekosten van een elektrische auto significant lager zijn dan van een met brandstofmotor. Het goedkoopste is het gebruik van een eigen laadpaal. Maar het voordeel geldt bovendien bij het opladen aan publieke palen. Dat gaat ook op in vergelijking met dieselauto’s.

Onderhoud

Een auto met brandstofmotor heeft veel meer draaiende onderdelen dan een elektrische auto. Een elektrische auto heeft geen motorolie en filters nodig, en gebruikt ook geen componenten als distributieriem, bougies en koppeling. Die onderdelen hoeven dus nooit te worden vervangen. De remblokken gaan bij een elektrische auto langer mee, omdat de remenergie wordt gebruikt om de accu op te laden. Die verschillen drukken de onderhoudskosten. Wat inderdaad een duur onderdeel van een elektrische auto is, is de accu. De levensduur daarvan neemt echter toe en een accu gaat nu enige honderdduizenden kilometers mee.

Comments are closed.