5 Trends voor de automobielsector in 2022
Vliegende auto’s zijn nog ver van de realiteit verwijderd, maar de automobielsector evolueert voortdurend om meer technologieën in auto’s te brengen.
Of het nu is om de veiligheid te verbeteren, meer comfort te bieden of de prestaties van auto’s te verbeteren, er worden veel accessoires ontwikkeld om de auto-ervaring nog beter te maken. Zie hieronder, de belangrijkste technologieën waarvan binnenkort kan worden genoten:
1. Duurzaamheid in de lift
Het wordt steeds duidelijker dat veel bedrijven zich nu vooral richten op duurzaamheid; vooral bedrijven die hun steentje willen bijdragen en een voortrekkersrol willen spelen in de sector. Thema’s als “circulaire economie” en “koolstofneutraal” zijn in opkomst in de industrieën en ook bij grote marktevenementen.
En wie verschijnt naast deze termen zijn de elektrische voertuigen die, beetje bij beetje, ruimte winnen op de markt. Voor dit jaar wordt verwacht dat duurzame projecten een hoofdrol zullen gaan spelen en de voorkeur zullen krijgen in het dagelijkse leven van grote voertuigfabrikanten.
2. Automatisering als regel
Volledige automatisering van de assemblagelijn wordt, met de opkomst van intelligente en elektrische voertuigen, de norm. Veel toonaangevende fabrikanten hebben gekozen voor automatisering in verschillende afdelingen, wat heeft geleid tot een grote groei van de productie.
Naarmate de tijd verstrijkt, is het voor deze bedrijven echter ook van vitaal belang om de nieuwste technologieën in hun voertuigen te integreren om het jongere publiek aan te spreken. Het is dus van belang dat autofabrikanten de voortdurende updates op de markt in de gaten houden – en die markt belooft steeds heftiger te worden als het om automatisering gaat.
3. Autonome auto’s
Autonome auto’s zijn in feite geen nieuw idee. In feite zien we auto’s met semi-autonome technologieën, zoals auto’s die zelf parkeren en auto’s die gas geven en remmen op basis van de auto’s voor ons.
Maar deze technologieën zijn anders dan een zelfrijdende auto. Een voorbeeld hiervan zou een auto zijn waarbij je het adres van de bestemming programmeert, het commando geeft aan de auto om de reis te beginnen en de volledige reis aflegt zonder menselijke tussenkomst. Google is een van de bedrijven die deze technologie bestuderen, die binnen enkele jaren op de markt zou moeten komen.
4. Nieuw tijdperk van online verkoop
De laatste jaren is er een opmerkelijke toename van online autoverkopen. Veel websites zijn begonnen met de verkoop van voertuigen en bieden de consument een ongecompliceerde optie. Als gevolg van deze trend zijn de autowinkels zich bewust geworden van het belang van het streven naar vernieuwing.
Functies zoals virtuele rondleidingen en proefritten aan huis hebben steeds meer ruimte gekregen, terwijl de fysieke aanwezigheid van de consument is afgenomen. In 2022 zijn er misschien nog meer manieren om de aankoop van een voertuig te vergemakkelijken, zoals het invoegen van apps of het creëren van platforms; maar dit hangt natuurlijk af van de inspanningen van de bedrijven zelf.
5. Autoverhuur
Net zoals op de vastgoedmarkt zijn de nieuwe generaties niet van plan om een auto te bezitten. Door de inflatie, de hoge werkloosheid en de opkomst van nieuwe technologieën (zoals elektrische voertuigen) worden verbrandingsauto’s een minder waardevolle investering.
In plaats van een voertuig te bezitten met een afgeschreven rendement, kiezen veel consumenten nu voor een kortlopend abonnement om een auto te bezitten. Dit huurmodel maakt het mogelijk een voertuig te gebruiken tegen een veel lagere, vaste prijs. Een ander voordeel van autoleasing is dat er geen kosten zijn v